Göra rätt för sig

Vad är det? Att göra rätt för sig. Jag fick det kastat på mig att jag ska göra rätt för mig häromdagen och visst kan jag tro att jag redan gör det men det kan ändå få mig att fundera. Har det med att snylta på andra att göra? att jag tar för mig av saker som jag inte har betalat för eller givit tillbaka för, mot mina vänner? föräldrar? staten? eller handlar det om att vara en bra och god medborgare/medmänniska? och vad är i så fall definitionen av en sådan? Är det mer värt att jobba och betala skatt än att hjälpa pensionärer över vägen, ta ner katter från träd och återlämna borttappade barn till deras föräldrar utan att ha ett jobb.
Låt oss då säga att det bästa är att både ha ett jobb och vara en god medmänniska men tänk på alla som inte är det (vilket säkert har sina skjäl; de har dåligt självfötroende, en dålig dag, blev slagna av sina föräldrar, nyskild, trött på sitt arbete, etc etc.)de som är förbannade, bittra, gnälliga och låter det gå ut över andra. Eller de som inte har ett jobb men hjälper människor, delar ut soppa i soppkök, volontärarbetar, skänker sina slantar till rädda barnen, men ändå inte har ett arbete. Vem gör mest rätt för sig? Är det det man vill sträva efter? Är det rätt att bränna upp 100 000 kronor när det finns så mycket bättre saker att göra med dem, men jävligt bra pr var det, annat kan man inte riktigt säga...

Jag är trött och full av räkor. Jag hoppas innerligt att mina gäster varit lagom på lyset ikväll. Kanske finns det fler räkskal gömda på andra ställen än i duschen. Mitt sommarlov betår av vattning, städning, gräsklippning, vänner, räkor och funderingar på om jag gör rätt för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0