Vänskap lite osammanhängande

 

Vad är vänskap? Någon man kan lita på tycker jag nog ändå. Visst bör man väl ha skyldigheter som vän?

Att ställa upp när det verkligen gäller, är en sån där sak man skulle kunna säga kanske. Men jag funderar över detta. Vad är ”när det verkligen gäller?” och om jag drar några exempel: Att kompisens pojkvän har gjort slut och hon behöver någonstans att bo ett par dar, eller att hon behöver låna en stor summa pengar till någonting viktigt eller att hon kan ringa en mitt i natten och gråta eller att hon blivit våldtagen och vill att man ska vara stöttande och följa med till polisstationen. Antag att det är saker som ”verkligen gäller”, då skulle man ju kunna ställa upp för så många fler än ens verkliga vänner.

Och vad är det då som kännetecknar riktig vänskap? Är det inte att man ställer upp i det lilla? Att man är en redig och hyfsad människa mot de sina (egentligen mot alla men för att bli kallad vän så i alla fall mot de sina) att man lyssnar, att man är ärlig mot varandra, att man talar om när man blir arg och ledsen så den andra kan säga förlåt och gottgöra eller åtminstone förklara och ta till sig. Att man inte pratar skit bakom ryggen utan försvarar och fösöker visa dens positiva sidor som gör att man vill vara dens vän. Kanske är det när man kan vara osjälviskt glad för dens skull. När man på riktigt bryr sig, delar dens glädje, delar den sorg. Man behöver väl inte älska alla sina vänner och träffa dem varje dag men man behöver respektera dem.
Lojalitet!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0